زمینه های پیوند درس14 کلاس سوم

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

زمینه های پیوند درس14 کلاس سوم


زمینه های پیوند       درس 14      کلاس سوم

 

1-             سوال جای خالی و صحیح و غلط

 

خانواده ارزشمندترين بناء و بنيان نزد خداست كه با پيوند زن و مرد به وجود می آيد و با آمدن فرزندان، كامل می شود. با تولد فرزندان، زن و مرد، مادر و پدر بودن را می پذيرند و فرزندان خود را در دامان مهربان خود تربيت می كنند.

در اين درس به بررسی اين مسئله می پردازيم كه:

 1 نگاه دين به زن و مرد به عنوان انسان چيست؟

2 عوامل و زمين ههای جذب زن و مرد به يكديگر برای تشكيل خانواده كدام اند؟

3  چه اهدافی برای تشكيل خانواده مناسب اند؟

قرائت و ترجمه

١٧٠

   إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُوْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِينَ وَ الْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِينَ وَالصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيراً وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً

   همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، و مردان با ايمان و زنان با ايمان، و مردان مطيع خدا و زنان مطيع خدا، و مردان راستگو و زنان راستگو، و مردان شكيبا و زنان شكيبا، و مردان فروتن و زنان فروتن، و مردان انفاق‏گر و زنان انفاق‏گر، و مردان روزه دار و زنان روزه دار، و مردان پاكدامن و زنان پاكدامن، و مردانى كه خدا را بسيار ياد مى‏كنند و زنانى كه بسيار به ياد خدا هستند، خداوند براى همه‏ى آنان آمرزش و پاداشى گرانقدر وبزرگ آماده كرده است.

   وَمِنْ ءَايَاتِهِ أَن خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُواْ إِلَيْهَا وَ جَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

   و از نشانه‏هاى اوآن است كه ازجنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و ميان شما و همسرانتان علاقه‏ى شديد و رحمت قرار داد؛ بى شك در اين نعمت الهى، براى گروهى كه مى‏انديشند نشانه‏هاى قطعى است.

   وَاللّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَجَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ

   و خداوند از جنس  خودتان  همسراني  برايتان  قرار داد و از همسرانتان براي  شما فرزندان  و نوادگاني  قرار داد و از پاكيزه ها شما را روزي  داد، پس آيا باز هم  به  باطل  ايمان  مي آورند و به  نعمت  الهي  كفر مي ورزند.؟

به کمک عبارت های زير، ترجمهٔ آيات را تکميل کنيد.

قانِتينَ: مردان فرمانبردار                          خاشِعات: زنان فروتن

مُتَصَدِّقينَ: مردان صدقه دهنده                             صائِمات: زنان روزه دار

الۡحافِظينَ فُروجَهُمۡ: مردان پاکدامن               اَعَدَّ: آماده کرده است

بَنينَ: فرزندان حَفَدَة: نوادگان                     شخصيت انسانی زن و مرد

 

2-              آیا کلمة اِنس و بنی­آدم در قرآن کریم اختصاص به جنس خاصّی دارد ؟ چرا ؟ [خ89]

کلمه « انس » ،« انسان » و « بنى آدم » در قرآن کريم اختصاص به جنس خاصى ندارد و هر پيامى که با اين کلمات همراه شده، به زن و مرد، هر دو، مربوط مى شود. زيرا زنان و مردان به عنوان افراد نوع انسان، ويژگى هاى فطرى يکسان و هدف مشترکى دارند که با استفاده از سرمايه هاى ذاتى خود مى توانند به آن هدف برسند و در بهشت جاويد خداوند منزل گزينند.

بنابراين:

 

3-             چرازن و مرد نسبت به هم هیچگونه برتری ندارند؟

 - کرامتی که خداوند به انسان بخشيده و بر ساير مخلوقات برتری داده، اختصاص به زن يا مرد، به تنهايی، ندارد.

 - هرکدام از زن و مرد به ميزان تقوا، عفاف و دوری از گناه، نزد خداوند گرامی تر است.

-پاداش اخروی و قرب به پروردگار، به جنسيت انسان مربوط نيست.

- گرفتار شدن به عذاب اخروی و دوری از خداوند نيز ارتباطی با زن يا مرد بودن ندارد.

- 

4-             در آيه های ابتدای درس بينديشيد و پيام هايی را که نشان دهندۀ يکسانی مقام و منزلت انسانی زن و مرد است، استخراج کنيد.

1- در می یابیم زن ومرد از جهت عمل صالح و پاداش ، در پیشگاه خداوند یکسان هستند.             سوره احزاب آیه 35

2- زنو مرد در خلقت یکسان هستند. زیرا در آیات آمده که زوج های شما از خود شما هستند نه موجودی بیگانه از شما .

                                     سوره روم آیه 21

                                     سوره نحل آیه 72

نقش های مکمل

 

5-             آیا تفاوت میان زن و مرد به معنای برتری یکی بر دیگری است ؟ [خ 86- خ88- ش90 ( با ذکر مثال )]

خداوند، زن و مرد را به گونه ای آفريده که زوج يکديگر باشند. زوجيت ميان زن و مرد آن گاه معنی دارد که هر دو تکميل کنندهٔ يکديگر باشند. بنابراين، زن و مرد گرچه در ويژگی های انسانی با هم مشترک هستند و خداوند برای هر دو هدف واحدی معين کرده است، امّا از جهت « زن بودن »و « مردبودن » تفاوت هايی دارند. اين تفاوت ها نيز به گونه ای است که هر دو را به هم نيازمند کرده، بدون اين که يکی بر ديگری برتری ذاتی پيدا کند.زيرا برتری هرکس نزد خداوند به تقواست که بايد آن را در وجود خود پرورش دهد. پس هم مرد برای زن است و هم زن برای مرد.

 

6-             زوجيت ميان زن و مرد چه موقع معنی دارد؟

زوجيت ميان زن و مرد آن گاه معنی دارد که هر دو تکميل کنندهٔ يکديگر باشند. بنابراين، زن و مرد گرچه در ويژگی های انسانی با هم مشترک هستند و خداوند برای هر دو هدف واحدی معين کرده است

 

7-             ملاک برتری انسان چیست ؟ چرا؟

تقوا زيرا برتری هرکس نزد خداوند به تقواست که بايد آن را در وجود خود پرورش دهد. پس هم مرد برای زن است و هم زن برای مرد.

 

8-             چرا خداوند نقش زن و مرد را متفاوت قرار داده است ؟ [خ87]

9-             برخی تفاوت های زيستی و روان شناختی چگونه سبب تکمیل نقش زن و مرد می شود؟

برخی تفاوت های زيستی و روان شناختی سبب شده که هر کدام از مرد و زن بتوانند در زندگی مشترک و خانوادگی نقش های متفاوتی را برعهده بگيرند و يک خانوادهٔ متعادل را پديدآورند، مقصود از آفرينش انسان ها به صورت زوج، همين است. به طور مثال توانمندى عاطفى بالاى زنان و قدرت جسمى بيش تر مردان براى آن است که زن و مرد دو نقش تکميلى در کنار هم ايفا نمايند. زن، با محبت مادرى، فرزندان را رشد دهد و مرد با کار کردن خود نان آور خانواده باشد.

 

10-        رفتار های نامناسب به علت باورهای غلط فرهنگی چه تاثیریدر تکمیل نقش زن و مرد دارد؟

متأسفانه گاهى به علت باورهاى غلط فرهنگى و اجتماعى، رفتارهاى نامناسبى نسبت به زنان روا داشته مى شود که به هيچ وجه مورد تأييد دين اسلام نيست. اگر امروزه برخى افراد ارج و منزلت لازم را براى نقش مادرى قائل نيستند و بر کار اقتصادى بيش از نقش مادرى تأکيدمى کنند، ناشى از اين اشتباه بنيادى است که مى پندارند فضيلت و قدر و منزلت آدم ها به قدرت اقتصادى آن هاست.

 

11-        مهم ترين عامل پايداری خانواده، پس از ازدواج چیست؟

مهم ترين عامل پايداری خانواده، پس از ازدواج، درک درست زوجيت و مکمل هم بودن زن ومرد و عمل به اين درک می باشد. اگر همسران از اين موضوع غافل باشند. به سرعت در محيط خانه از هم بيگانه می شوند و با پيش آمدن کوچک ترين تنش از هم جدا می شوند. امّا اگر درک متقابل از نيازها وجود داشته باشد، به تعبير قرآن کريم، لباس يکديگر می شوند و کاستی ها و نقص های يکديگررا می پوشانند.

 

12-        سوال جای خالی – صحیح و غلط

از اين رو، هر جوانی بايد قبل از ازدواج، برای خود برنامه ای تنظيم کند و با آموزش نزد معلمان تعليم و تربيت و مطالعهٔ کتاب های مناسب، به درک درستی از ازدواج و زندگی خانوادگی برسد، تا بتواند يک خانوادهٔ موفق را تشکيل دهد

 

آماده شدن برای ازدواج

 

13-        سوال جای خالی – صحیح و غلط

انسان، با رسيدن به بلوغ ودورهٔ جوانی وارد مرحلهٔ مسئوليت پذيری می شود و شايستگی آن را به دست می آورد که مخاطب خداوند قرار گيرد و برای سعادت خود و خانواده ای که در آيندهٔ نزديک تشکيل خواهد داد، برنامه ريزی نمايد. مهم ترين اين برنامه ها عبارتند از:

 

14-        مهمترین برنامه های آماده شدن برای ازدواج را نام ببرید؟

١- تقويت عفاف و پاکدامنی در خود از آغاز بلوغ

٢- مشخص کردن هدف های خود از تشکيل خانواده

٣- شناخت معيارها و شاخص های همسر مناسب

٤- شناخت ويژگی های روحی زن و مرد

٥-  آشنايی با نقش خود در خانواده به عنوان زن يا شوهر، مادر يا پدر

٦ - کسب آمادگی پذيرش مسئوليت در خانواده

 

از ميان اين شش برنامه، به تبيين دو مورد آن ها در اين درس می پردازيم:

 

15-        ازمهمترین برنامه های آماده شدن برای ازدواج تقويت عفاف و پاکدامنی راتوضیح دهید؟

١ تقويت عفاف و پاکدامنی:

دورهٔ بلوغ تا ازدواج حساس ترين و ارزشمندترين دورهٔ عمر انسان است. دورهٔ گذر از کودکی و ورود به بزرگسالی و پذيرش مسئوليت های زندگی است. اگر جوان، اين دوره را با پاکی و پاکدامنی بگذراند و در حالی به زندگی مشترک با همسرش وارد شودکه آلودهٔ به گناه و فحشاء نشده باشد، راه رسيدن به بهشت را برای خود و فرزندان خود بسيار هموار کرده است.

 

16-        قرآن کريم از دختران و پسران قبل از ازدواج چه می خواهد؟

قرآن کريم از دختران و پسران می خواهد که قبل از ازدواج نيز، حتماً عفاف پيشه کنند تا خداوند به بهترين صورت زندگی آنان را سامان دهد. همچنين می خواهد که به هيچ وجه در پی رابطهٔ پنهان و آشکار با جنس مخالف برنيايند که زيان آن تا قيامت دامنگير آنان خواهد شد و در نسل های آنان تأثيربد خواهد گذاشت.

 

17-        هر جوانی به طور فطری و طبيعی خواستار ازدواج با چگونه کسی است؟

هر جوانی به طور فطری و طبيعی خواستار ازدواج با کسی است که قبل از ازدواج پاکدامنی خود را حفظ کرده و به گناه آلوده نشده است. کسی که چنين خواستی دارد، بايد خودش نيز اينگونه باشد. همچنين هرکس خواستار آن است که ديگران به اعضای خانوادهٔ او نظر سوء نداشته باشند،خودش هم بايد چنين باشد. نظام هستی بر عدالت است. عمل هر کس، عکس العملی دارد که قسمتی از آن در اين جهان ظاهر می شود و قسمتی ديگر در آخرت.

 

18-        چگونه راه های نزديکی به گناه را ببنديم و بينی شيطان را بر خاک بماليم؟ چرا؟

در اين مسير، پيشگيری بهتر از درمان است. برای پيشگيری از گرفتاری به بيماری فساد و گناه بايد کاری کنيم که در آستانهٔ انجام گناه قرار نگيريم. در عصری که گسترش دهندگان فساد و فحشاءاز آخرين دستاوردهای علمی برای رسيدن به مقاصد شوم خود بهره می برند، بايد با زيرکی، شجاعت روحی و توکّل بر خداوند، راه های نزديکی به گناه را ببنديم و بينی شيطان را بر خاک بماليم.

با توجه به اين شرايط پيچيده، اقدامات زير برای حفظ پاکدامنی مؤثر است:

 

19-        از اقدامات موثر برای حفظ پاکدامنی -----مورد را نام ببرید؟

١ - شناخت سيره و روش زندگی پيامبر اکرم، فاطمهٔ زهرا و امامان بزرگوار

٢ - انجام درست و به موقع نماز، به خصوص به صورت جماعت و با حضور در مسجد

٣ - مشغول بودن به کارهای ضروری مانند درس خواندن، انجام کارهای منزل، يا اشتغالات مثبت، مثل کارهای فنی، هنری، همکاری در بسيج، کانون های فرهنگی و بنيادهای خيريه

٤ - نگاه نکردن به فيلم ها، سايت ها و تصويرهای شهوت انگيز

٥ - استقامت در برابر تحريک ديگران برای ديدن يک فيلم يا يک پيام نامناسب و توانايی گفتن به آن ها

٦-  انتخاب دوست ديندار و نماز خوان و معاشرت نکردن با افراد بی بند و بار

٧- استفاده از لباس مناسب با شأن و منزلت انسان مسلمان

٨-  شرکت در جلسات و مراسم مذهبی، مانند مجالس دعای کميل و دعای ندبه، اعياد و عزاداری ها و سخنرانی های پر محتوا

٩- دوری از مجالس تشويق کننده و تحريک کننده به گناه

١٠-  انجام ورزش، به صورت مرتب، با دوستان همفکر و مناسب

١١ - توجه به نصيحت ها و خيرخواهی های پدر و مادر

١٢-  کنترل نگاه به نامحرم

١٣-  برنامه ريزی برای افزايش معرفت دينی و مطالعهٔ کتاب های علمی، تاريخی، ادبيات و شعر

١٤-  معاشرت بيشتر با خويشان و نزديکانی که معنويت را در انسان تقويت می کنند.

١٥-  عاقبت انديشی در کارها و تصميم گيری براساس فکر و انديشه

 

٢ اهداف ازدواج:

 

20-        زمینه­های تشکیل خانواده ( اهداف ازدواج ) را نام ببرید . [د85- د86- د87- د89]

 اوّل: پاسخ به نياز جنسی:             دوم: انس با همسر:                         

سوم: رشد و پرورش فرزندان:         چهارم: رشد اخلاقی و معنوی:

 يکی از مهم ترين تصميم گيری های زندگی هر انسانی، تصميم گيری برای ازدواج است. اين تصميم گيری نبايد بدون فکر و برنامه ريزی قبلی باشد. پس شايسته است که به تدريج دربارهٔ هدف خود از ازدواج فکر کنيم و هوشمندانه وارد اين مرحلهٔ زندگی شويم.

خداوند چهار هدف برای تشکيل خانواده قرار داده است.

 

21-        ابتدایی­ترین زمینة تشکیل نهاد خانواده چیست ؟ توضیح دهید . [ش86- د90 (به صورت جای خالی)]

22-        درستی یا نادرستی گزاره­های زیر را با ( ص/ غ ) مشخّص کنید . ابتدایی­ترین هدف تشکیل خانواده ، رشد اخلاقی و معنوی هر یک از اعضای خانواده است . [د90]

23-        در زمینه­های شکل­گیری نهاد خانواده موارد مقابل را مشخّص نمایید . الف) ابتدایی­ترین زمینه [خ90]

اوّل: پاسخ به نياز جنسی:

ابتدايى ترين زمينهٔ شکل گيرى نهاد خانواده، نياز جنسى مرد و زن به يکديگر است. اين نياز که احساس آن از دوران بلوغ آغاز مى شود، اوّلين کشش و جاذبه را ميان زن و مرد ايجاد مى کند و آنان را به سوی تشکيل خانواده می کشاند. براثر ازدواج و پاسخ صحيح به اين نياز، هر کدام از مرد و زن به يک آرامش روانی می رسند.

دوم: انس با همسر:

24-        از زمینه­های تشکیل خانواده ، « اُنس با همسر » را شرح دهید . [ش88]

25-        عبارت قرآنی « وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً » به کدام یک از زمینه­های تشکیل خانواده اشاره دارد ؟ توضیح دهید. [د88- ش90]

 هر يک از زن و مرد، نيازمند به زندگی با ديگری هستند و اين نياز پس از بلوغ آشکار می شود. اين نياز به گونه ای است که اگر فردی از راه های نامشروع نياز جنسی خود را برطرف کند وغرق در آلودگی های جنسی باشد، امّا مجرد و بدون همسر زندگی کند، باز هم يک بی قراری و ناآرامی او را آزار می دهد که فقط با ازدواج و بودن در کنار همسر برطرف می شود. برخى از ازدواج هاى ناموفق هم ريشه در همين موضوع دارند که زن يا مرد به اين نياز همسر خود توجهى ندارد و رفتارى آرامش بخش از خود نشان نمى دهد. تجربه هاى روان شناختى گوياى آن است که توانايى زن نسبت به مرد در ايجاد سکونت و آرامش بيش تر است و مبدأ آرامش درخانواده، اوست.

 

26-        با تدبر در آيات درس مشخص کنيد که کدام آيه آرامشی را که ناشی از

اين دو نياز است، بيان می کند؟ عبارت مربوط به اين آرامش را بنويسيد.

آيۀ 21 سوره روم خداوند می فرماید: از نشانه های خداوند آن است که از خودتان همسرانی برای شما خلق کرد که مایه آرامش  شماست.

27-        برای اين که آرامش ناشی از انس و هم صحبتی ميان همسران پديد آيد ، قرآن کريم به دو ويژگی که بايد ميان زن و مرد باشد، اشاره می کند ، آن دو ويژگی کدامند؟

مودت  و رحمت

سوم: رشد و پرورش فرزندان:

 

28-        از زمینه­های تشکیل خانواده ، «رشد و پرورش فرزندان» را شرح دهید .

خانواده بستر رشد و بالندگى فرزندان است و هيچ نهاد ديگرى نمى تواند جايگزين آن شود. فرزند، ثمرهٔ پيوند زن و مرد و تحکيم بخش وحدت روحى آن هاست.

آنان دوام وجود خود را در فرزند مى بينند و رشد و بالندگى او را پايدارى وجود خود مى يابند. مسئوليتى که با آمدن فرزندان بر دوش پدر و مادر قرار م ىگيرد، بسيار سنگين و غيرقابل چش مپوشى است. زن و مردى که ازدواج مى کنند و خداوند به آن ها فرزندانى مى بخشد، درحقيقت با خداوند پيمان بسته اند که اين هديه هاى الهى را شکوفا کنند و به ثمر رسانند.

بنابراين، تمام فعاليت هاى بعدى پدر و مادر بايد به گونه اى تنظيم شود که به رشد اين نهال ها و بالندگى آ ن ها کمک کند. هريک از استعدادهاى فرزندان که به خاطر بى تدبيرى پدر و مادر، خودخواهى ها، چشم و هم چشمى ها و تسليم در برابر آداب و رسوم ساختگى، سرکوب شود، در پيشگاه خداوند مجازاتى به همراه دارد. بهداشت روانى و جسمى کودک و تعادل رفتارى و تعالى اخلاقى وى يک خواست الهى است که از همان ابتداى ازدواج بايد مورد توجه قرار گيرد.

 

29-        با تدبر در آيات درس ، مشخص کنيد که کدام آيه ، به اين هدف اشاره دارد؟

عبارت مربوط به آن را بنويسيد.

آيۀ : 72 سوره نحل : خداوند از خود شما همسرانی قرار داد و برای شما از این همسران و فرزندان و نواده ها قرار داد.

چهارم: رشد اخلاقی و معنوی:

 

30-        در زمینه­های شکل­گیری نهاد خانواده موارد مقابل را مشخّص نمایید . ب) عالی­ترین زمینه [خ90]

31-        عالی­ترین زمینه برای تشکیل خانواده را بیان کرده ، توضیح دهید . [خ85- ش87- د88]

عالی ترين هدف تشکيل خانواده، رشد اخلاقی و معنوی هر يک از اعضای خانواده است.

پسر و دختر جوان با تشکيل خانواده زمينه هاى فساد را از خود دور مى کنند، مسئوليت پذيرى را تجربه مى نمايند، مهر و عشق به همسر و فرزندان را در خود پرورش می دهند، ايثار و از خود گذشتگى براى ديگرى را تمرين مى کنند، وفاداری، حُسن خلق، مدارا، تحمّل رنج ها و سختی ها و بسياری از صفات اخلاقی ديگر را در خود پديد می آورند.

علاوه براين، خانواده تنها محيط مناسب برای تربيت صحيح کودکان و رشد همين فضائل اخلاقی در آن هاست. البته، اين در صورتی است که پدر و مادر با مسئوليت خود آشنا باشند و آن را انجام دهند.

 

32-        با تدبر در آيات درس، مشخص کنيد که کدام آيه، به اين هدف اشاره دارد؟

عبارت مربوط به آن را بنويسيد.

آيۀ21 سوره روم : به دوویژگی مودت و رحمت اشاره می کند که مربوط به هدف چهارم است .

نکتۀ مهم

 

33-        لازمه ازدواج موفق و خوشبخت چیست؟

برای اينکه يک ازدواج موفق داشته باشيم که هم به جدايی منجر نشود و هم سبب خوشبختی ابدی ما گردد، لازم است که هر چهار هدف را در تشکيل خانواده درنظر بگيريم و هدف چهارم را در اولويت قرار دهيم. اگر پس از تشکيل خانواده، به طور مثال، فقط هدف اوّل را دنبال کنيم و برای سه هدف ديگر تلاش نکنيم، پس از مدتی، اختلافات ظاهر می شوند و دوری روحی و روانی از يکديگر زندگی را خسته کننده می کند. امّا اگر پس از تشکيل خانواده هريک اززن وشوهر تلاش کنند که درکنار ديگری اخلاق حسنه را تمرين نمايند، به زودی محيطی آرامش بخش و سرشار از نشاط و لذّت شکل خواهد گرفت و اعضای خانواده تا آخر عمر با احساس رضايت و موفقيت در کنارهم زندگی خواهند کرد.

 

 

اندیشه و تحقیق

34-        چگونه مى توان خانواده را به عامل گسترش مهربانى و دوستى در جامعه تبديل کرد؟

اگر در تشکیل خانوادهبه زمینه های طبیعی توجه کنیم خانواده عامل گسترش مهربانی و دوستی می شود یعنی اگر خانواده عامل آرامش باشد و فرزندان در کانون خانواده رشد کنند و تربیت شوند و خانواده محل رشد فضایل اخلاقی باشد و اگر نیاز جنسی در روابط زناشویی برآورده شود خانواده کانون مهر و عامل گسترش مهربانی می شود. علاوه بر این باید به خانواده ی گسترده هم توجه کرد و میان خویشان ارتباط برقرار ساخت تا مهربانی توسعه یابد.

 

35-        وقتى مى گوييم بايد خانواده را اصل قرار داد و ساير تصميم ها را با آن تنظيم کرد، منظور چيست؟ چند نمونه ذکر کنيد.

کسی که خانواده را محل تربیت فرزند می داند شغلش را به گونه ایی انتخاب می کند که بتواند به تربیت فرزند رسیدگی کند اگر مرد خانواده است می کوشد به موقع به منزل بیاید و رابطه اش را با فرزندان حفظ کنداگر زن خانواده است می کوشد وظیفه ی شیر دادن را خودش انجام دهد در سن کودکی  فرزند را از خود دور نمی کند تا از آغوش او در طول روز بهره مند شود و طعم محبت را بچشد و متعادل رشد کند .

 

36-        چرا مى گوييم خانواده يک نهاد طبيعى و متفاوت با ساير نهادهاى اجتماعى است؟

نهاد خانواده مانند یک شرکت تجاری، اداری یا صنعتی نیست که در آن چند نفر برای رسیدن به منافع مشترک گرد هم می آیند و شرکتی را بوجود می آورند. خانواده یک نهاد طبیعی و لازمه خلقت انسان است و بدون این نهاد، حیات و تکامل انسانی با خطر جدی روبرو می شود به عبارت دیگر ، تشکیل خانواده زمینه های طبیعی دارد و این زمینه ها زن ومرد را به هم نزدیک می کنند و سبب شکل گیری خانواده می شوند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: دینی سال سوم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : جمعه 7 آذر 1393
زمان : 13:50


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.